top of page
Tjenesteområder
Tjenesteforbedring og styring
Tjenesteanskaffelser, leverandør- og avtaleforvaltning
Sourcingstrategi, sikkerhet og arkitektur

Der hvor prosesser, verktøy og

mennesker møtes

TJENESTEFORBEDRING
OG -STYRING
TJENESTEANSKAFFELSER,
LEVERANDØR- OG
AVTALEFORVALTNING
Tjenesteforbedring og -styring

“Tjenester understøttes av prosesser, teknologi og mennesker”. 

Utfordringene og driverne er ulike, men målet er det samme; økt kontroll, effektivitet og nytteverdi, lavere kostnader og bedre brukervennlighet.

 

Hvordan gjennomføre og styre ift. avtalt retning og målsetninger?

Effektive prosesser, økt grad av digitalisering og gode støtteverktøy er avgjørende for økt kvalitet i tjenesteproduksjon og utvikling.

Vi lytter til dine behov, og bruker “god praksis” prosesser og metoder fra ITIL og COBIT til å etablere praktiske, effektive og forutsigbare arbeidsprosesser. Dette omfatter også støtteverktøy som gir god flyt og forutsigbarhet, med statusinformasjon for å styre forbedring ift. avtalt retning og målsetninger.

IT Prosesser, roller og samhandling

  • Status- og tiltaksanalyse

  • Etablere ITIL prosesser og roller

  • Etablere Application Management funksjonen

  • Effektivisere samhandling med leverandører

  • Utvikle tjenestekatalog og tjenesteavtale (SLA)

  • Utvikle kostnadsfordelingsmodell

  • Kontinuerlig forbedring (CSI)

  • Brukertilfredshetsundersøkelse

  • Implementere styringsmodeller og -prosesser

  • Kontinuitetsplan for IT tjenester

Ser​vice Management støttesystemer

  • Status- og tiltaksanalyse

  • ITSM systemvurderinger og anbefalinger

  • Forbedre eksisterende støttesystemer

  • Utvikle kravspesifikasjon

  • Systemanskaffelser og evalueringer (RFI/RFP)

  • Lede mottaksprosjekt for systemimplementering

  • Bistand til gevinstrealisering

Process Manager for hire

  • Utføre lederrollen og gjennomføre forbedringer

  • Lede og forbedre ITSM verktøyportefølje

  • Lede "Task Force" - Problemløsing for forretningskritiske tjenester

Tjensteanskaffelser, leverandør- og avtaleforvaltning

“Dagens virksomheter er helt avhengige av riktige IT tjenester levert med rett kvalitet”. 

Dette gjelder uansett om tjenestene produseres og leveres internt eller eksternt. Hvilke leverandører bør vi vurdere, hvordan bør vi organisere oss, hvordan beholde kontroll og måle ytelsene ift. avtalt retning og målsetninger?

​

Vi bistår i hele livssyklusen fra ledelse av mottaksprosjektet, kontinuerlig forbedring av tjenesteleveranser, til reforhandling eller ny anskaffelse. Dette kan inkludere å etablere felles modeller for tjenesteintegrasjon og styring av multi-leverandørsammensetninger. Vi sitter alltid på kundens side av bordet. Uavhengighet til system- og tjenesteleverandører gir oss integritet til å lede anskaffelser og operativt samhandle med leverandørene.

​

Vi leder behovskartlegging, tjenesteanskaffelse og forhandlinger frem til signert kontrakt. I tjenesteanskaffelsen har vi fokus på behovsorientert kravspesifikasjon, leverandørkommunikasjon og evalueringsarbeid. En god kravspesifikasjon trenger ikke å være omfattende. Vi sikrer at du får med de riktige kravene for god samhandling og tjenestestyring, og kun de detaljerte kravene som er nødvendige ut fra kunnskap om risiko og modenhet i markedet.

Sourcing og tjenesteanskaffelser

  • Status- og tiltaksanalyse

  • Utvikle IT-sourcing- og leverandørstrategi

  • Etablere og vedlikeholde ansaffelsesstrategi

  • Utvikle business case

  • Utvikle kravspesifikasjon

  • Tjenesteanskaffelser og reforhandlinger (RFI/RFP)

  • Lede mottaksprosjekt for tjenesteimplementering

  • Bistand til gevinstrealisering

Leverandør- og avtaleforvaltning

  • Gjennomgang av eksisterende avtaler

  • Etablere og vedlikeholde leverandørstrategi

  • Valg av standardavtaler

  • Tjeneste- og leverandørforvaltning (SI/SIAM)

  • Forbedre ledelsesrapportering

  • Audit av leverandøravtaler og tjenesteleveranser

  • Implementere styringsmodeller og -prosesser

Process Manager for hire

  • Lede og bygge opp Service Integrator funksjonen

  • Lede og forbedre avtaleforvaltning

bottom of page